Hoe voorkom je kramp tijdens tennis?

Hoe vervelend is dat? Je bent lekker fanatiek aan het tennissen, rent als een echte sporter de hele baan over… en dan: kramp! Het overkomt velen van ons. Hoe kan dat nou? En wat kun je doen om dit te doorbreken? Of beter nog: te voorkomen.
Normaal gesproken bewegen de vezels in een spier nooit allemaal gelijktijdig, maar wisselen ze elkaar onderling af. Spierkramp in je benen, kuiten of tenen wordt veroorzaakt doordat alle spiervezels van een bepaalde spier of spiergroep opeens allemaal tegelijkertijd samentrekken. Dit veroorzaakt die typerende, stekende kramppijn. Hoe kan dat en wat kun je meteen doen?

Wat is er aan de hand?

Het kan te maken hebben met vochttekort. Drink meer water tussendoor
Je hebt misschien net gegeten. Beter is om minstens een half uur te wachten. Niet meteen na het eten sporten dus.
Je hebt misschien een tekort aan magnesium, natrium, zink, calcium, vitamine D, vitamine E of B-vitamines. Laat je bloedwaarden controleren.
Heb je een hoge bloeddruk? Dan kan dat ook de oorzaak zijn. Laat het meten.
Of je hebt een te lage bloedsuikerspiegel. Eet dan snelle koolhydraten zoals een suikerrijk zuurtje, een dropje of druivensuiker.

Meteen

Bij voetkramp meteen je schoen uit doen en je tenen naar je toe trekken. Vraag iemand je te helpen. Bij kuitkramp gaan zitten, voeten op de grond en je kuiten met je handen heen en weer bewegen. Soms helpt het iets kouds ertegen aan te houden.

Heb je hier vaak last van? Neem het serieus en volg deze tips. Dan kun je de volgende keer er weer volop tegenaan.